Óriási reneszánszát éli a kerékpározás, tőlünk nyugatra milliók töltik szabadságukat két keréken, és szerencsére hazánkban is úrrá lett a "két keréken láz". A kerékpározás egy csodálatos és nagyon egészséges módja a szabad idõ aktív eltöltésének.
Képek forrása: bliksems.nl, versantmontagne.com, keptelenseg.hu, hu.pinterest.com
Ha már unod a zsúfolt charter repülő járatokat, a tömeg-nyaralóhelyeket, pattanj nyeregbe és meglátod, hogy egészen különleges, természetközeli élményben lesz részed!
Az Európai Unió kiemelten támogatja a kerékpáros közlekedés és kultúra térhódítását, melynek számos oka van. A kerékpározás ideálisan óvja testi és lelki egészségünket, nem szennyezi a környezetet, csökkenti a motorizált közlekedéstől való függésünket, élettel tölti meg a városokat és összekapcsolja a vidéki településeket. A kerékpár ma már nem csak közlekedési vagy sporteszköz, hanem egy újfajta életszemlélet jelképe, alternatív kikapcsolódási forma, mely egészséges és minőségi, és mindenki számára elérhető kikapcsolódási lehetőségeket nyújt. Minden fejlett európai ország kiemelt ügyként kezeli a kerékpározás kérdését, s Magyarország sem marad le a kerékpáros közlekedés népszerűsítésért folytatott mozgalomban.
A kerékpározás hatékony és olcsó közlekedési eszköz
Jelenleg a nagyvárosokban az autós közlekedés sikere önmaga ellen fordult, a végtelen dugókban mi is láthatjuk, a kerékpár mennyivel gyorsabb és dinamikusabb közlekedési eszköz, mint egy autó. A kisebb, városi távolságokon a parkolóhely kereséssel töltött időt beleszámítva is gyorsabb a kerékpár, ráadásul sokkal helytakarékosabb is. Nem beszélve arról, hogy a kerékpáros infrastruktúra kiépítése is olcsóbb, mint az autóutaké, 20-40 millió Ft-ba kerül 1 km önálló kerékpárút kiépítése.
A kerékpározás testi-lelki egészség és pozitív életszemlélet
Egyre több kutatás igazolja a kerékpározás egészségjavító hatásait. A városokban egyre divatosabb kerékpárral közlekedni, mellyel csökkentjük a légszennyezést, eljutunk a-ból b-be miközben megmozgatjuk testünket és egy új, dinamikus, mégis környezettudatos életformát képviselünk. A dán Odensee városában egy projekt keretében 20 százalékkal növelték a kerékpárral közlekedők arányát. A város információs és reklámkampányba fogott a kerékpározás népszerűsítéséért, majd a négy éves projekt lefutása után megállapították, hogy a költségek csupán a kórházi ágyak számának csökkentésén keresztül kifizetődtek. A munkahelyeken a kerékpárral közlekedők nyitottabbak, pozitívabbak és lendületesebbek, mint autós társaik, ahogy sok kerékpárosbarát munkahely beszámolójából kitűnik. Vidéken az emberek mindig is napi ügyeik intézésére használták a kerékpárt, ám sajnos ezt egyre inkább visszaszorítja az autóra váltás. A „vidékfejlesztés” azonban nagy hangsúlyt fektet a kerékpárutak építésére, mert a fenntartható fejlődés nem nélkülözheti a kerékpározást, mint a közlekedés hatékony, környezetbarát és emberközeli ágát.
Kerékpáros turizmus Európában
A kerékpáros turizmus az Európai turizmus leggyorsabban növekvő szegmense. Statisztikai felmérések igazolják, hogy a Ny-Európai országokban látványosan nő a kerékpárral közlekedők és túrázók száma. A kutatásokból kitűnik, hogy a turisták többsége az első útját a saját országában teszi meg, majd miután a jól ismert szabványokról és feltételekről (éghajlat, nyelv, ételek, hotelek stb.) különféle tapasztalatokat szereztek, elvállalnak kalandosabb utakat a szomszédos országokban. A becslések szerint kelet-európai államok közül főként Lengyelország lát vendégül egyre több nyugati turistát. Az európai kerékpárosok túráikat legtöbbször túraszervező és más közvetítőszervezet segítsége nélkül szervezik. A holland turisták híresek arról, hogy kivételesen hosszú bicikli túrákat szerveznek, amelyek átlagosan elérik a 14 napot. A népszerű kerékpáros turizmus köszönhető az igen fejlett kerékpáros infrastruktúrának és a mind hosszabban kiépített kerékpárút-hálózatnak is.
EUROVELO kerékpárhálózat
Az EuroVelo, teljes nevén az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai kerékpárszövetség terve 12, egész Európát átszelő kerékpárút kialakítására. Ezen utak teljes hossza több mint 60 000 km, melyből több mint 20 000 km már elkészült. Az EuroVelo utakat az egész kontinenst átszelő kerékpártúrákra tervezik, a már meglévő kerékpárutak összekötésével. Természetesen ezeket az EuroVelo útvonalakat a helyi kerékpáros forgalomban is igénybe lehet majd venni. Magyarországon két EuroVelo útvonal fog áthaladni, az Atlanti-ócentól a Fekete-tengerig futó EV6, illetve az EV11.
Az EuroVelo célja, hogy bátorítsa az embereket: utazásaik nagy részében a biciklizést részesítsék előnyben az autózással szemben. Bár néhány embernek csodálatos élménye lesz a kontinenst átszelő kerékpártúrák közben, de az EuroVelo útjainak nagy része lokális lesz – iskolába, boltba, munkába járásra és hobbi célból használják majd. De az EuroVelo túrák sokkal izgalmasabbak és elbűvölőbbek lesznek, mert a kerékpárosok tudni fogják, hogy eltúrázhatnának Moszkvába, Athénba vagy akár Santiago de Compostela-ba is!
Az EuroVelo útvonalak fejlesztői az országok nemzeti és regionális kormányzati szervei, a helyi önkormányzatok, a non-profit szervezetek az összes európai országban. Az útvonalakat az EuroVelo-val kell koordinálni és jóváhagyatni, ez így biztosítja a jó minőséget a használóknak, és az útvonal létrehozójának.
EuroVelo útvonalak (A fő EV útvonalakat összekötő városok jelölésével)
Útvonal szám | Útvonal név | érintett városok | érintett országok | Hossz (km) |
---|---|---|---|---|
EV1 | Atlanti parti útvonal | Északi-fok (EV7, EV11) – Norvég partvonal – Trondheim (EV3) – Bergen (EV12) – Aberdeen (EV12) – Inverness (EV12 ) – Glasgow – Stranraer – Belfast – Galway (EV2) – Cork – Rosslare – Fishguard – Bristol (EV2) – Plymouth – Roscoff (EV4) – Nantes (EV6) – La Rochelle – Burgos (EV3) – Salamanca – Sagres | Norvégia, Anglia, Írország, Franciaország, Spanyolország, Portugália | 8186 |
EV2 | Fővárosok útvonal | Galway (EV1) – Dublin – Holyhead – Bristol (EV1) – London (EV5) – Harwich – Rotterdam – Hága – Münster (EV3) – Berlin (EV7) – Poznań (EV9) – Varsó (EV11) – Minszk – Moszkva | Írország, Egyesült Királyság, Hollandia, Németország, Lengyelország, Fehéroroszország, Oroszország | 5500 |
EV3 | Zarándokok útvonala | Santiago de Compostella – Leon – Burgos (EV1) – Bordeaux – Tours (EV6) – Orléans (EV6) – Párizs – Namur (EV5) – Aachen (EV4) – Münster (EV2) – Hamburg (EV12) – Odense (EV10) – Viborg – Frederikshaven (EV12) – Göteborg (EV12) – Oslo – Roros – Trondheim (EV1) | Spanyolország, Franciaország, Belgium, Németország, Dánia, Svédország, Norvégia | 5122 |
EV4 | Közép-európai útvonal (Roscoff-Kiev) | Roscoff (EV1) – Francia Atlanti-partvidék – Le Havre – Calais (EV5) – Middelburg – Aachen (EV3) – Bonn – Frankfurt am Main – Prága (EV7) – Brno (EV9) – Krakkó (EV11) – Lviv – Kijev | Franciaország, Belgium, Németország, Csehország, Lengyelország, Ukrajna | 4000 |
EV5 | Via Romea Francigena | London (EV2) – Canterbury – Calais (EV4) – Brüsszel – Namur (EV3) – Luxemburg – Strasbourg – Bázel (EV6) – Luzern – Milánó – Piacenza (EV8) – Parma – Firenze (EV7) – Siena – Róma (EV7) – Brindisi | Egyesült Királyság, Franciaország, Belgium, Luxemburg, Svájc, Olaszország | 3900 |
EV6 | Folyók útvonal (Atlanti-óceán - Fekete-tenger) | Nantes (EV1) – Tours (EV3) – Orléans (EV3) – Nevers – Chalon-sur-Saône – Bázel (EV5) – Passau – Ybbs an der Donau (EV7) – Linz – Bécs (EV9) – Pozsony – Budapest – Belgrád (EV11) – Bukarest – Konstanca | Franciaország, Svájc, Németország, Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Szerbia, Románia | 3653 |
EV7 | Napfény útvonal | Északi-fok (EV1, EV11) – Haparanda (EV10) – Sundsvall (EV10) – közép Svédország – Koppenhága (EV10) – Gedser – Rostock (EV10) – Berlin (EV2) – Prága (EV4) – Ybbs an der Donau (EV7) – Salzburg – Mantova (EV8) – Bologna – Firenze (EV5) – Róma (EV5) – Nápoly – Siracusa – Málta | Norvégia, Svédország, Dánia, Németország, Csehország, Ausztria, Olaszország, Málta | 6000 |
EV8 | Mediterrán útvonal | Cardiz – Malaga – Almeria – Valencia – Barcelona – Monaco – Piacenza (EV5) – Mantova (EV7) – Ferrara – Velence – Trieszt (EV9) – Fiume (Rijeka)- Split – Dubrovnik – Tirana – Patras – Athén (EV11) | Spanyolország, Franciaország, Monaco, Olaszország, Szlovénia, Horvátország, Montenegró, Albánia, Görögország | 5388 |
EV9 | Balti tengertől Adriáig (Borostyánkő útvonal) | Gdańsk (EV10) – Poznań (EV2) – Olomouc – Brno (EV4) – Bécs (EV6) – Maribor – Ljubljana – Trieszt (EV8) – Pula | Lengyelország, Csehország, Ausztria, Szlovénia, Olaszország, Horvátország | 1930 |
EV10 | Balti-tengeri kerékpár útvonal (Hanza kör) | Szentpétervár – Helsinki (EV11) – Vaasa – Oulu – Haparanda (EV7) – Sundsvall (EV7) – Stockholm – Ystad – Malmö – Koppenhága (EV7) – Odense (EV3) – Rostock (EV7) – Gdańsk (EV9) – Kalinyingrád – Klaipėda – Riga – Tallinn (EV11) – Szentpétervár | Oroszország, Finnország, Svédország, Dánia, Németország, Lengyelország, Litvánia, Lettország, Észtország | 7930 |
EV11 | Kelet Európai útvonal | Északi-fok (EV1, EV7) – a Finn tóvidék – Helsinki (EV10) – Tallinn (EV10) – Tartu – Vilnius – Varsó (EV2) – Krakkó (EV4) – Kassa – Belgrád (EV6) – Szkopje – Szaloniki – Athén (EV8) | Norvégia, Finnország, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Szerbia, Macedónia, Görögország | 5964 |
EV12 | Északi-tengeri kerékpár útvonal | Bergen (EV1) – Stavanger – Kristiansand – Göteborg (EV3) – Varberg – Grenaa – Frederikshaven (EV3) – Hirtshals – Esbjerg – Hamburg (EV3) – Hága (EV2) – Rotterdam – Harwich (EV2) – Kingston upon Hull – Newcastle – Edinburgh – Aberdeen (EV1) – Inverness (EV1) – Thurso – az Orkney-szigetek – a Shetland-sziget – Bergen (EV1) | Norvégia, Svédország, Dánia, Németország, Hollandia, Egyesült Királyság | 5932 |
Kerékpáros turizmus Magyarországon
Országunk a kerékpáros turizmus szempontjából a fejlődő térségek közé sorolható. A kerékpárosoknak nyújtott szolgáltatások és vendéglátás tekintetében a hazai turisztikai szektorok intenzív fejlődését tapasztalhatjuk. A kerékpártúrázás egyre kedveltebb kirándulási forma, amely iránt sokan érdeklődnek a ritkábban kerékpározók közül is, sőt olyanok is, akik még sohasem vettek részt biciklitúrán. A kerékpártúrázás értékeinek (egészséges életmód, közös családi program, természet-közeliség, környezetbarát jelleg) hangsúlyozásával, a kerékpáros túrázás mint időtöltés pozitív értékeinek tudatosításával mind népszerűbbek a kerékpáros túrák. A kerékpáros turisták fontosságát tovább növeli, hogy minden más turisztikai ágnál nagyobb mértékben igénylik a helyi termékeket és szolgáltatókat, hiszen csak korlátozott útifelszerelést (élelmet stb.) hozhatnak magukkal. Ez igen kedvező a helyi, tájjellegű termékek előállítói és a helyi szolgáltatók számára. A kerékpáros túrázók az érintetlen, autentikus vidéki tájat, a felkapott üdülőkörzetek helyett az eldugott természeti, történeti és kulturális értékeket fedezhetik fel Magyarországon.