Tata az egyik legkedveltebb magyar kisváros, amely már a régi időkben is forrásairól, tavairól, patakjairól volt híres. A tatabányai bányászat miatt 1973-ra a vizek elapadtak, a források kiszáradtak. A bányák bezárást követően azonban 2001-ben kezdtek feléledni a vizek és újra felszínre törtek, visszahódítva jó pár korábbi területüket. Aki Tatán jár, tapasztalhatja, hogy szinte minden látványosság mellett akad valamilyen víz...
Részletes információk
A programtervezetet és a benne található célpontokat - mint jelentkezők - bármikor megváltoztathatjátok, valamint kiegészíthetitek. Túravezetőink tapasztalatának köszönhetően igyekszünk elérni, hogy eseményeink a lehető legnagyobb élményt nyújtsák számotokra, és állandó tagjaivá váljatok kalandozásainknak!
NAPI PROGRAMTERV:
Utazás menetidő: Budapest - Tata 40 perc / 60 km
Találkozó: reggel 07:30-kor Tatán az Új út 3. szám alatt a KADÉT Autós Iskolánál.
1. nap Túránkat a Réti tavak bejárásával kezdjük, majd 10 órakor a Fényes tanösvény következik. Dél körül tartunk egy rövid ebédszünetet. Utána a várat érintve követjük az Öreg tó partját a Pötörke malomig. Innen kitérőt teszünk az Angol parkba, ahol a Cseke tavat kerüljük meg, majd a Vizi Vágó hídnál kerülünk ismét az Öreg tó partjára. Következő állomásunk a Derítő tó, amelyet szintén megkerülünk. Kimerészkedünk az Által ér torkolatához, majd az Öreg tó partján haladva eljutunk a Kálvária dombra. Bejárjuk a gyönyörű szépen fölújított Kossuth teret. Kanyargunk egy kicsit az óvárosi utcákon és az Eszterházy kastély előtt elhaladva visszatérünk a túránk kiinduló pontjára.
Az útvonal hossza kb. 26 km. Szintemelkedés elhanyagolható.
A túratervezetet az időjárás, a jelentkezők erőnléte és/vagy a túravezető javaslata megváltoztathatja.
A túra időpontja:
Részvételi költség vendégként:
Részvételi költség MAKASE tagoknak:
Érdekel a tagság! Hogyan lehetek tag? Katt ide >>
A részvételi költség tartalmazza:
* túraszervezést, túravezetést, korlátozott számban túrabotokat
A részvételi költség nem tartalmazza:
* az utazást:
egyénileg - teleautós rendszer (az autókat segítünk összeszervezni)
* az opcionális Fényes tanösvény belépőt, szakvezetést - 1500 Ft
* az étkezéseket
Szükséges erőnlét, a túra nehézsége:
KÖZEPESEN NEHÉZ - Minden egészséges ember számára teljesíthető, de jólesően fárasztó. Ha aktív életmódot élsz, nem érhet meglepetés. Napi túra időtartama 8-9 óra. Szédülésmentesség, magabiztos mozgáskoordináció előny.
SZÜKSÉGES FELSZERELÉSEK:
Ruházat - Az évszaknak és időjárásnak megfelelő, réteges öltözködés ajánlott. Érdemes esőruházattal készülni, hogy az esetleges csapadékos idő se tudjon kifogni rajtunk.
Élelem - Nagyon fontos, hogy fejenként legalább 2 liter víz legyen mindenkinél! Élelem szempontjából kétszeri étkezéssel kell számolni (szendvicsek), illetve csokoládét, kekszet érdemes hozni a gyors energiapótlás végett.
Felszerelés - Térképpel és iránytűvel készülünk, de aki szeretné jelölni az útvonalat, természetesen hozhat magával papír alapú térképet, vagy GPS-t. Aki szeret fényképezni, az hozza magával az apparátusát, mert lesznek szép helyek.
További érdekes információk Tata legszebb részeiről: szeretlekmagyarorszag.hu
26 km-es gyalogtúra Tata ősi vizes területein
A gazdag történelmi múlttal rendelkező város első számú különlegessége, hogy szinte a közepén terül el az Öreg-tó, hazánk legidősebb mesterséges tava. A vízterület már az ősi időkben is mocsaras, lápos vidék volt, amelyet források tápláltak. A tavat eredetileg a római korban alakították ki az Által-éren épített völgyzáró gáttal. Egy régészeti felmérés Brigetio vízvezetékéről bizonyítja, hogy a rómaiak a tatai Fényes forrásokból nyerték a folyóvizet, s a vezeték hossza mintegy 14 km lehetett. Pontos méretről egyelőre nem lehet szó, mert a mocsaras terepet egészen nem sikerült átkutatni, helyenként nyoma veszett a vízvezetéknek. Az ingoványos talajra épített műszaki létesítmény tervezése és kivitelezése elég sok gonddal járhatott, ezt a szakaszt Marsigli a XVIII. században „in palude”, vagyis a „motsárban lévő”-nek jelezte. Magas vezeték lehetett, és a leírások szerint továbbra is a tábor felé vezető utat kísérte...
Forrás: Dr. Póczy Klára - Közművek a Római kori Magyarországon, Osváth Sarolta - Történelmi kalandozás és különleges természeti élmények a vizek városában
Pethő Csaba