Az „Egészség és Barátság Útján”

3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Parenzana vasút nyomvonalán

Egykoron a Monarchia idején a vasútépítési lázban égő mérnökök kisvasutat álmodtak az Isztriára. A keskeny nyomtávú vasút Triesztet kötötte össze Porečcsel, melyet hivatalosan Parenzaner Bahn-nak hívtak, ugyanakkor az olaszok Parenzananak nevezték, a horvátok és a szlovénok Porečanka, Istranka vagy Istrijanka néven becézték. Triesztből a szlovén tengerpart mentén (Koper, Izola, Strunjan, Portorož) döcögött végig a vonat a mai Horvátországig, majd Savudrijánál az Isztria belseje felé fordult és Buje, Grožnjan, Motovun érintésével érkezett meg Porečbe. A 123 km hosszú úton átlagosan 25 km/órás sebességgel „repesztett” a vonat, így a menetidő közel 7 óra volt.

A vonat 1902-től 1935-ig működött, de a nagy világválság, valamint az autók és buszok megjelenése megpecsételte a sorsát. A mozdonyokat és a kocsikat az olaszok elvitték, a síneket szétszerelték. A vasút tereptárgyai azonban még ma is láthatók, alagutak, viaduktok, töltések emlékeznek a régi szép időkre.

Túránk során ennek a vasútvonalnak a legszebb szakaszain tekerünk, meg-megállva a menetközben útbeeső, mediterrán kis falvakban, esténként pedig gyönyörködünk az elbűvölő tengerparti naplementében.

 

Részletes információk

A programtervezetet és a benne található célpontokat - mint jelentkezők - bármikor megváltoztathatjátok, valamint kiegészíthetitek. Túravezetőink tapasztalatának köszönhetően igyekszünk elérni, hogy eseményeink a lehető legnagyobb élményt nyújtsák számotokra, és állandó tagjaivá váljatok kalandozásainknak!

NAPI PROGRAMTERV:

Utazás menetidő: Budapest - Kanegra, Horvátország 600 km/6 óra

1. nap    Umag - Piran - Umag

Kora délután érkezünk kiindulópontunkra, amely egyben a mai napi szállásunk is lesz. Rövid készülődés és eligazítás után drótszamarainkkal Szlovénia felé vesszük az irányt az egykori Porec-Trieszt vasútvonal nyomvonalán. Célpontunk a mediterrán kisváros, Piran, melyet előszőr a tengerparton körbekerülünk, majd végigsétálunk szűk, romantikus kis utcáin, felmegyünk az itt található középkori várba, ahonnan megcsodáljuk az elénk táruló gyönyörű, tengerre néző kilátást. Az oda vezető út sem lesz unalmas, menetközben láthatjuk a Secovljei sóbányákat és átgururlunk az egykori vasútvonal leghosszabb, 550 méteres alagútján.

Táv: 45 km, szint: 350 m, menetidő: 4-5 óra.

2. nap  Umag – Buje – Motovun – Vizinada - Novigrad

A mai nap korán indulunk, mert hosszú, élményekkel teli nap vár ránk, hiszen a „Parenzana” útvonal legszebb részén kerekezünk végig Buje és Vizinada között. Útunkat számos látnivaló színesíti: csodás kilátópontok, mélyből emelkedő viaduktok, izgalmas alagutak és a vasútvonal régi, elhagyott állomásai. Megállunk Buje városka ódon hangulatot árasztó központjában és felmászunk Motovun középkori várába is, ahonnan lélegzetelállító panorámában lesz részünk a környező erdőkre. Ezen a környéken találhatók a híres fehér és fekete szarvasgomba lelőhelyek. Vizinadánál elhagyjuk a vasútvonalat és a Mirna folyó völgyében legurulunk Novigradba, a seefood éttermeiről híres tengerparti, kis falucskába. Elfoglaljuk szállásainkat, ahol a naplementét szemlélve kipihenjük e hosszú nap fáradalmait.

Táv: 72 km, szint: 710 m, menetidő: 8-9 óra.

3. nap  Novigrad – Umag, Hazautazás

Reggelit követően kerékpárjainnkal visszaindulunk Kanegra-ba, ahol autóinkat hagytuk. Végig a tengerparton kígyózva meg-meg állva, egy-egy frissítő fürdőt véve múlatjuk a napot. A közös ebéd után csevappal teli hassal összepakolunk autóinkba és élményekkel gazdagodva hazafelé vesszük az irányt.

Táv: 45 km, szint: 150 m, menetidő: 4-5 óra.

 

A túratervezetet az időjárás, a jelentkezők erőnléte és/vagy a túravezető javaslata megváltoztathatja.

A túra időpontja:

2018. október 05-07.

Részvételi költség vendégként:

15.000 Ft

Részvételi költség MAKASE tagoknak:

ingyenes

Érdekel a tagság! Hogyan lehetek tag? Katt ide >>

A részvételi költség tartalmazza:

* a túravezetés, szervezés költségét képzett túravezetőkkel

A részvételi költség nem tartalmazza:

* az utazást - az autókat segítünk összeszervezni
   ~ kb. 20.000 Ft / fő - üzemanyag, autópálya matricák

* szállást:
   ~ 25 euró / fő / éjszaka - tengerparti apartmanokban

* az étkezéseket, az opcionális belépőket és a sport biztosítást, mely itt megköthető >>

* kerékpárbérlés (opcionális):
   ~ 15 euró / nap / fő

Szükséges erőnlét, a túra nehézsége:
KÖZEPESEN NEHÉZ - Minden egészséges ember számára teljesíthető, de el lehet fáradni. Ha aktív életmódot élsz, nem érhet meglepetés.

A programot kifejezetten olyan kerékpárosoknak ajánljuk, akik rendszeresen  kerékpároznak és van megfelelő erőnlétük az egész napos tekeréshez, gyerekeknek nem ajánlott! A túra a sorozatterhelés miatt nehezebb! Az utak mindenütt jól járhatóak, általában aszfaltozottak, de van néhány erdős szakasz, ahol jó minőségű döngölt földúton kell haladnunk. Javasolt kerékpártípus: elsősorban túrakérékpár, trekking, mountainbike.

SZÜKSÉGES FELSZERELÉSEK, SZÁLLÁSOK FAJTÁI (általános tájékoztató):

A legfontosabb a kényelmes kerékpáros öltözet az időjárásnak megfelelően. Szükséged lesz többek között esőkabátra, egy közepes hátizsákra vagy kerékpárra szerelhető táskára, fejlámpára, és a kresz által kötelezően előírt kerékpáros tartozékokra. Kempinges szállás esetén hozz magaddal sátrat (akinek nincsen nem szükséges feltétlenül beruháznia egy újra, mert biztos lesz aki szívesen megosztja veled a szállását, amennyiben ezt előre jelzed), hálózsákot (hegyekben, hegyek közelében ajánlott a legalább +10 fokos komfort fokozattal rendelkező), derékaljat (polifoam), de jól jöhet egy kisméretű kemping főző is. Néhány ifjúsági szállóban az agynemű kímélése miatt előírás lehet a hálózsák használata.

Utazásaink alkalmával kempingekben, apartmanokban, ifjúsági szállókban vagy egyszerű szállodákban szállunk meg. Ez számos eseteben választható, azonban előfordulhat, hogy a túra útvonala nem enged több lehetőséget az éjjeli menedék kijelölésére. Megesik olyan kalandtúra is, ahol a táj szépsége illetve a program nomád mivolta miatt a vadkempingezést választjuk, de valljuk be, ezen opció nélkül számos misztikus helyszín ismeretlen maradhatna számunkra...

Lépjen velünk kapcsolatba

Lépjen velünk kapcsolatba

Ha további információt szeretnél, töltsd ki ezt az űrlapot. Amint lehet válaszolunk.

 

Néhány érdekesség a vasútvonalról

Az első vonat ünnepélyes megérkezésekor Triesztben, 1902 április 1-jén, csak kevés ember volt jelen. A sok építési probléma, késedelem és törlés miatt sokan azt hitték, hogy a Parenzana vasútvonal megnyitás, csak egy rossz áprilisi tréfa.

Az "Egészség és Barátság" útján – 3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Trieszt-Porec vasút nyomvonalán

A magas építési költségek miatt a régióban lakók az emlegetett TPC (Triest-Parenzo-Canfanar) rövidítést úgy fordították, hogy (Tassa Perpeuta Comunale), azaz „Állandó helyi adó”.

Az "Egészség és Barátság" útján – 3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Trieszt-Porec vasút nyomvonalán

A Mirna völgyből Motovunba a vonatnak több mint 100 méter szintkülönbséget kellett legyőznie. Csintalan gyermekek saját szórakoztatásuk céjából kihasználták, hogy a síneket érett fügével kenték be. Így a mozdony kerekei annyira megcsúsztak a síneken, hogy gyakran meg kellett állnia, hogy letakarísák a síneket, hogy tovább tudjon menni.

Az "Egészség és Barátság" útján – 3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Trieszt-Porec vasút nyomvonalán

A mozdony a meredekebb emelkedőket olyan lassan győzte le, hogy néhány utas menet közben leszállt, hogy kinyújtsa a lábait és nyugodtam vissza is tudott szállni a vonatra. Amiatt, hogy a kis vonat ilyen lassan ment, a kalauzoknak sok kellemetlensége adódott, mivel nem tudták megakadályozni, hogy a jegy nélküli utasok felszállhassanak.

Az "Egészség és Barátság" útján – 3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Trieszt-Porec vasút nyomvonalán

A Parenzana vasút két első világháború korabeli mozdonya még mindig megvan. Az U37 számú néhány vagonnal együtt Koper vasutállomása ellőt van kiállítva. Az U40 számú mozdony pedig még mindig szolgálatban van Ausztriában a Murtalbahn vasútvonalon, ahol turistákat szállít.

Az "Egészség és Barátság" útján – 3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Trieszt-Porec vasút nyomvonalán

Amikor Mussolini megkezdte hódító hadjáratát Etiópiában, a vasútvonal síneit felszedette és hajóra rakatta, hogy fegyvereket öntessen belőle Afrikában. A hajó az út során elsüllyedt, és a vasútvonal egy része a tenger mélyén landolt.

Az "Egészség és Barátság" útján – 3 napos bringatúra az Isztriai-félszigeten az egykori Trieszt-Porec vasút nyomvonalán

Forrás: isztrinauta.blog.hu, parenzana.net

Képek forrása:exploringslovenia.com, parenzena.net