Tengeri kajak, vízitúra

Vízitúra hullámokon, szigetek között, folyókon és folyamokon

Nagyon jól kezdődött a 2011.09.10-11.-ére tervezett szigetközi vízitúránk első napja. Napsütés és - a csípős reggel ellenére - rohamosan emelkedő hőmérséklet fogadott minket a kiindulási ponton. Csapatunk a találkát a Cikolasziget Kisvesszősi Kemping-ben beszélte meg, ami egyben szálláshelyünk is, illetve a csillagtúráink kiinduló és végpontja.

{phocagallery view=category|categoryid=13|imageid=0|limitstart=0|limitcount=15|pluginlink=0|imageordering=9|displayname=0}

Közösen lepakoltuk és felszereltük a tengeri kajakokat, kiosztottuk a mentőmellényeket, vízhatlan hordókat, evezőválasztás, majd rövid oktatás után nekivágtunk az első napi evezésnek.

A Szigetköz

Magyarország legnagyobb szigete, melynek területe: 375 km². Hossza 52,5 km, szélessége átlagosan 6–8 km. A lejtési viszonyok alapján két részre a Felső és Alsó Szigetközre osztható fel. Tengerszint feletti magassága 110 m-től 125 m-ig változik.

A Szigetköz kialakulása a földtörténeti múltban 2, 5-3 millió évvel ezelőtt a harmadkor (tercier) és a negyedkor (quartier) határán kezdődött. Ekkor ömlött le a Pannon-tenger elhagyatott medencéjébe az Ős-Duna roppant vízmennyisége. A síkságon szétterülő víz nem tudta hordalékát tovább görgetni és nagy részét lerakva szigeteket, zátonyokat épített. Közöttük sok ágra szétválva folyt tovább. Évezredekkel ezelőtt ezen a területen beltenger vize hullámzott. A geológiai körülmények folytán a víz (a Duna) megtalálta mai útját, illetve folytatódott a sík terület feltöltődése. A folyó nagy esésű része a hegyvidékről (Alpokból) itt a síkságra (Pannónia) került. A folyás lelassult, s ezzel a hordalékmozgató képessége is lecsökkent. Lerakta hegyvidékről görgetett kavicsot, amely több száz méter vastaggá vált. Ezen a hordalékkúpon szanaszét ágazó mederrendszer vonalai alakultak ki. A XIX. századi folyamszabályozás után ennek a csodálatos világnak egy része megmaradt. Ma is fészkelő helye a költöző madaraknak, rejtekhelye az állatoknak, mint például a szarvas.

A Szigetköz vízjárta vidéke limesként védte Pannóniát a római birodalom északi határaként. A népvándorlás hullámai is a terület peremvidékét érték, nem merészkedtek be az ingoványos mocsarak közé. A Szigetköz első állandó lakói a magyarok voltak. Lakossága ma is magyar bár található itt besenyő, kun, török itt-ott szláv családnév is. A folyam elképzelhetetlen ereje félelmetes pusztítást, de egyben építést is végzett az idők folyamán. Ez a terület-átalakítás a települések beépítési módját is befolyásolta. Így a kialakuló magaslatokon települtek le az emberek. A házak a hordalékdombok tetejére, míg a kertek a dombok alja felé lejtettek.

A Szigetköz közel 400 km²-es területe kiemelkedő jelentőségű nedves élőhely, amelyen az egyedülálló geomorfológiai, klimatikus, talajtani és nem utolsósorban vízháztartási adottságok következtében különösen változatos élőhelyek alakultak ki, lehetőséget teremtve gazdag és sokszínű élővilág megtelepedéséhez. Ezen az ország területének alig 0,4%-át kitevő területen például megtalálható a teljes hazai edényes flóra 47%-a, a hazai halfajok 80%-a. A Szigetköz otthont ad számos különösen ritka növény- és állatfajnak, amelyek hazánkban másutt nem fordulnak elő.

További információt a Szigetközről itt találsz: Wikipédia, a szabad enciklopédia

Térképek

Kiindulási pont:

9226 DUNASZIGET, Duna utca

Cikolasziget Kisvesszősi Kemping

Cikolasziget Kisvesszősi Kemping, Dunasziget

Szigetközi vízitúra:

1. nap térképe
  Szigetközi vízitúra, 1. nap térképe

2. nap térképe
  Szigetközi vízitúra, 2. nap térképe

1. nap

Akkor induljunk ("A" pont :-)! Újdonsült matrózainknak nem sok idő jutott a gyakorlásra, mert 5 perc evezés után megérkeztünk az első próbatétel helyszínére: a Kisvesszősi zárás ("B" pont). Ez egy mesterséges duzzasztó, ahol a vízállástól függően erős sodrás és hömpölygő víz fogad minket. Feladatunk, hogy folyásiránnyal szemben megbirkózzunk az elemekkel. Hajóink, a legújabb elsűlyeszthetetlen tengeri kajakok (sit-on-top) soraiból kerültek ki. Nekik ez a helyzet a normál (tengeri) körülményekhez képest piskóta, úgyhogy azzal nem lesz baj. Ahhoz viszont, hogy feljussunk az erős sodráson, a kajakban ülő mindét személynek 150%-os teljesítménnyel kell eveznie, mert ha csak "erősen" eveznek, akkor csak egy helyben tempóznak! Érdemes a oldalsó töréseknél megkezdeni az átkelést, itt nagyobbak a hullámok, de kisebb a víz sebessége.
Mindenki szépen teljesítette a feladatot, s most már bemelegedve folytattuk tovább a vízitúrát. Áthaladtunk a Csákányi bukón, ahol ilyen magas vízszint mellett csak a kicsit felgyorsuló víz jelezte ennek meglétét. Felfelé lapátoltunk a Doborgazi-átvágáson, majd lassan megérkeztünk a ("C" pont) rá merőleges főbb ághoz. Itt a vízitúra térképek nem jelölek semmi különösebb veszélyt, azonban a fő ágból leváló víz egy szűk helyen, nagyon erős sodrással zúdul lefelé. Még tengeri kajakjainkkal is komoly teljesítmény volt a folyásiránnyal szemben való áthaladás. Folyamatosan tempózni kell, és nem szabad hagyni, hogy a hajót elfordítsa az áramlat, mert az biztos borulást jelent.
A túravezetőknek 2x kellett átborult kajakot a partra vontatni, s segíteni a visszaszállásban (az erős sodrás miatt). Mindenki nagyon ügyesen teljesítette a feladatot, senki sem adta fel a próbálkozást a fürdés ellenére sem.
Innen már a folyással megegyező irányban csorogtunk lefelé, s próbáltuk kipihenni az átkelés izgalmas történéseit. Szembetalálkoztunk egy több kenuból álló csoporttal. A kölcsönös üdvözlés után, a vízitúrázók vezetője megkérdezte merre megyünk, és merről jöttünk. Mikor mondtuk Neki, hogy Dunaszigetről indultunk, először azt hitte, eltévesztettük a település nevét, majd kikerekedett szemmel kérdezte: - Felfelé jöttetek az átvágáson??? - majd hozzátette - Eeeeeez igen!!!
A "D" pont körüli ártér szerű kiszélesedésen számos kalandos vágat található a nádasban, érdemes beevezni párat. Partra szálltunk a gáton ("E" pont), s elfogyasztottuk ebédünket. Aki nem fürdött az átkelés során :-), most megtehette, és úszott egyet. Megbeszéltük a további útvonalat. Vízreszállás.
Átkeltünk a Nylon gáton, majd egy elágazáshoz érve ("F" pont), bevetettük magunkat a dzsungelbe. Egy szűk folyosón eveztünk tovább, burjánzó növényzet, kidőlt fák és vadregényes táj fogadott. A sodrás erős volt, így szinte csak kormányozni kellett. Úgy csorogtunk lefelé, mintha a vidámparkban a szellemvasúton ülnénk, itt-ott azon izgulván, mi bukkan fel előttünk a következő kanyarban. Nagyon élvezetük ezt a rövid részt.
Ismét egy nagyobb ágba érkeztünk ("G" pont), és felfelé folytattuk tovább az evezést. Áthaladtunk a már reggel érintett "B" és "A" pontokon, majd 4-5 óra körül partra szálltunk a kemping kikötőjében.
Fürdés, sütés-főzés, vacsora. Beszélgetés, élménybeszámolók, míg mindenki fáradtan le nem dőlt a sátrába...

2. nap

A szigetközi vízitúránk utolsó napjára még melegebb időt jósoltak a meteorológia ismerői. Szikrázó napsütés közepette szálltunk vízre, s megkezdtük lefelé való csorgásunkat az egyik főágban. Süttettük a hasunkat, habzsoltuk a szebbnél-szebb látnivalókat. Csodálatos nyugalom vett körül, csak a természet zenéjét hordta lágyan a szél.
A "D" pontnál lévő elágazásnál jobbra kanyarodtunk, s megnéztük a másik ágban található kőhidat ("E" pont). Aki errefelé evezget, mindenképpen álljon meg egy pár percre. Hatalmas robajjal zúdul át a folyó a kőhíd alatt, iszonyatos hullámokat és áramlatokat keltve. Itt látható igazán az a nyers erő, amit egy ilyen tömegű víz magában hordoz. Csónakokkal semmiképpen ne próbálkozunk meg az áthaladáson, továbbmenni csak átemeléssel lehetséges!
Visszaeveztünk a "D" pontig, majd lefelé csorogtunk tovább. Következő állomásunk a Denkpáli ágvéglezárás és hallépcső ("F" pont). Egy a gáttól jobbra lévő öbölben tettük partra a tengeri kajakokat, hogy mai vízitúránk fő attrakciójaként, egy üvegfalon át megnézzük, ahogy a halak fel s alá úsznak a folyóban. Sajnos a "hepiend" elmaradt, mert a magas vízállás miatt el volt árasztva a kémlelő nyílás. Sebaj, itt is csorgattuk egy kicsit a nyálunkat a hatalmas hullámokon (-ba:-), majd tovább eredtünk, immáron a folyón felfelé. A duzzasztók miatt a sodrás sebessége itt szinte egyenlő a nullával. Sunshine!
Egy bal oldali elágazáshoz érve ("G" és "H" pont), megkezdtük az aznapi dzsungelharcunkat. Egy a tegnapinál még keskenyebb csatornán eveztünk lefelé, a szinte áthatolhatatlan növényzet alatt. Egy-két helyen a kidőlt fák és gyaloghidak jelentősen megnehezítették a továbbhaladásunkat, s nem csekély akrobatikus képességekre volt szükség a továbbjutáshoz. A sűrű növényzet alatt csak néhol tudtak maguknak utat vágni a nap sugarai. Ahol viszont ez megtörtént, fotós vénájú túrázóinkat, cukorkával kellett továbbcsalogatni.
Megvilágosodtunk! Kiértünk egy másik fő ágba, majd felfelé irányítottuk a tengeri kajakokat, és egy már előző napról megismert ("I", "C", "B", "A" pontok) útvonalon visszaeveztünk a kempingbe. Záróakkordnak volt hintáról vízbeugrás, borulás kipróbálása a hajókkal, és sima fürdés is :-).
Izgalmas napokat tudhattunk a hátunk mögött, egyedi és látnivalóban gazdag részeit ismerhettük meg az itteni vízivilágnak. Aki teheti egyszer mindenképpen látogasson el egy vízitúrára a Szigetközbe, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt élménydús kikacsolódást ígér.

A szállás

Cikolasziget Kisvesszősi Kemping

9226 DUNASZIGET, Duna utca, az utca végén át a gáton, s onnan már látszik a bejárat.
Fürdőhelység   van
Prikler Gyuri 20/396-0617
Janics Pisti 20/464-5012

MAKASE Csapat

Miért érdemes tagnak lenned?

Tagdíjaddal támogatva szervezetünket, lehetővé teszed a szabadidősport és a kaland-sport feltételeinek javítását. Számos olyan eseményen vehetsz részt, melyhez egyesületünk biztosítja számodra a szakmai vezetést, illetve a legkorszerűbb felszerelések használatát.
Egy céltudatos csapat tagja lehetsz, részese a közös munkánknak, és megmozdulásainknak, ahol független szervezetként biztosítjuk a legújabb szabadidősport tevékenységek fejlesztését, terjesztését.

A tagjainknak járó szolgáltatásokról bővebben itt olvashatsz >>>