Franciaország

Kalandtúra Korzikán - Gyalogtúra, csúcsmászás, strandolás egy vadregényes szigeten

Kalandtúránk célpontja Korzika, Napóleon hazája a Földközi-tengerben található sziget, amely ma Franciaországhoz tartozik. Persze - elhelyezkedésének és földrajzi adottságainak köszönhetően - ez nem volt mindig így, már csak azért sem, mert a kutatások szerint a sziget a Kr. e. 6. évezredtől lakott területnek számít, azóta pedig sokféle nép megfordult itt. Korzika ugyan nem önálló állam, de a helyiek mára nagyfokú autonómiát harcoltak ki maguknak. Saját nyelvvel is rendelkeznek, amelynek megőrzése érdekében mindent elkövetnek, így például a helységneveket a táblákon korzikaiul is olvashatjuk.

{phocagallery view=category|categoryid=26|imageid=0|limitstart=0|limitcount=20|pluginlink=0|imageordering=9|displayname=0}

Korzika legalább annyira kedvelt célpont a túrázók, via ferrátázók és tengeri kajakosok körében, mint a tengerpartra vágyók közt. A szigetet kettéosztó, észak-déli irányú hegység, melynek csúcsai gyakran emelkednek 2000 méter fölé, remek terepet kínál a kirándulóknak, hegymászóknak. Apró tavacskák bújnak meg a völgyekben, hegyi patakok, illatos növények és ódon hangulatú falvak között kanyarognak a túraútvonalak. Igazi kikapcsolódás ez az aktív pihenést kedvelőknek.

A programtervezetet és a benne található célpontokat - mint jelentkezők - bármikor megváltoztathatjátok valamint kiegészíthetitek. Túravezetőink tapasztalatának köszönhetően igyekszünk elérni, hogy eseményeink a lehető legnagyobb élményt nyújtsák számotokra, és állandó tagjaivá váljatok kalandozásinknak!

Részletes program:

1. nap: Hajnalban indulunk busszal Budapestről. Este ér­kezünk az észak-olaszországi Savona kikötőjébe, ahon­nan a Korzika szigetére tartó hajónk indul. Az éjszakát a komp fedélzetén töltjük hálózsákjainkban. 2. nap: Reggel érkezünk Korzikára, ahol első dolgunk, hogy bejárjuk a Cap Corse-félszigetet. Elsőként Erbalunga halászfaluban állunk meg, ahol meg­nézünk egy romos genovai őrtornyot. Ezután egy régi szélmalmot látogatunk meg, majd Nonza kisvárosában sétálunk egyet. Saint Florance kedves kisvárosa a következő ál­lomásunk, majd sietünk Calvi kempingjé­be, hogy csobbanjunk egyet a tengerben. 3. nap: Fél napos túrára Indulunk a Korzi­ka Nemzeti Parkba, A Bonifatu-fenyvesen gyaloglunk keresztül, majd áthaladunk egy imbolygó függőhídon, mígnem megérke­zünk az 1250 méter magasan található Carozzu menedékházhoz. Délután Calvi városával ismerkedünk. 4. nap: Bejárjuk a híres Les Calanches sziklavilágot, mely talán a „legkorzikaibb" látnivaló a szigeten. Rövid túrára indulunk, melynek során igazi színorgiában cso­dálhatjuk meg a sziklaformációkat. A napunk hátralé­vő részében a Ligur-tenger mentén strandolhatunk. 5. nap: Szinte egész nap nyaralhatunk a tengerparton, de késő délután ismét túrázni indulunk. A tenger fölé magasodó, 331 méter magas sziklaszirt, a Capo Rosso megmászása a célunk. A szírt tetején Korzika legszebb fekvésű őrtornya található, ahonnan csodás a panorá­ma, különösen naplemente idején. 6. nap: Piana faluból ismét túrázni indulunk, ezúttal az 1294 méter magas Capo d'Ortu csúcsra igyekszünk. Egy ideig erdei ösvényen kapaszkodunk egyre maga­sabbra, majd gránitsziklák tűnnek fel előt­tünk. A csúcson Nyugat-Korzika legszebb panorámája fogad minket. 7. nap: Az 1404 méter magas Col de Verghio hágóból indul újabb tú­ránk. A Korzikát átsze­lő GR-20 túraútvona­lon haladunk, az 1883 méteres Col de Reta hágón keresztül a Lac de Nino tengerszem­hez. A kicsiny tó Korzi­ka szívében található, és a sziget legszebb tájai övezik. Délután felkeressük a Scala di Santa Regina szurdokot melynek mélyén a vad Go- lo folyó zubog, majd Corte városába utazunk. 8. nap: A Restonica-völgybe kirándulunk, ahol remek alka­lom nyílik egy kiadós fürdőzésre a jéghideg vízben, majd egy rövid medertúrára indulunk. Este Corte városát járjuk be: a sziget egykori fővárosában felkapaszkodunk a Cita­dellába és megnézhetjük a Nemzeti Múzeum tárlatait. 9. nap: Egész napos gyalogtúrára indulunk a 2389 mé­ter magas Monté d'Oro csúcsára, mely egyike Korzika legszebb és legmagasabb hegyeinek. 980 méter ma­gasról indulunk, és először a Vlzzavona-erdőben túrá­zunk egyre feljebb, majd az ösvény meredekké válik és néhol a kezünket is használni kell az előrejutáshoz. A 2389 méter magas Monté d'Oro csúcsáról lélegzetelál­lító látvány tárul a szemünk elé. 10. nap: Ajaccio városába kirándulunk, ahol megnézhet­jük Napóleon szülőházát, barangolhatunk a kanyargós utcákon, de fürdőruhát is érdemes vinnünk, hiszen egy kis tengerparti strandolásra Is lesz időnk. Érdemes be­térni Ajaccio valamelyik éttermébe, mert igen ízletes tengeri ételeket szolgálnak fel errefelé. 11. nap: A Tirrén-tenger partjára utazunk, ahol szállá­sunk Solenzara kisváros mellett, egy tengerparti kem­pingben lesz. Délután lehetőségünk lesz kipróbálni a ca- nyoningot, hiszen ennek az extrém sportnak Korzika az egyik központja Európában. 12. nap: Egész napos kirándulásra indulunk Bonifa- cióba, Korzika legszebb városába. Felkeressük a Ci­tadellát, amely az óvárost rejti, majd egy hajókirán­dulás során, a tenger felől csodáljuk meg a víz fölé nyúló, hófehér mészkősziklákra épült város pazar látványát. 13. nap: Reggel még csobbanhatunk egyet a tenger­ben, majd Bastia kikötőjében kompra széliünk és átha­józunk Olaszországba. Este érkezünk Livornóba, ahon­nan busszal folytatjuk utunkat Magyarország felé. Az éjszakát a buszon utazással töltjük. 14. nap: Délután érkezünk Budapestre.

A sziget tengerpartja alapvetően két részre osztható: Korzika nyugati partján a hegység közvetlenül találkozik a tengerrel, itt leginkább a meredekebb, sziklás partszakaszok a jellemzőek, néha pedig akár több méteresek is lehetnek a hullámok. Ilyenkor remekül hullámfürdőzhetünk a parton, beljebb menni azonban veszélyes lehet. A keleti partvidéken lankásabb, homokos tengerpartot találunk, türkizkék öblökkel és tiszta vízzel.

Az egész szigetre jellemző, hogy a városokban, falvakban mediterrán hangulatú kis utcácskák, különböző korokból származó műemlékek találhatóak. Korzika nincs beépítve hatalmas szállodasorokkal, amelyek elcsúfítanák a partot, vagy más ipari létesítményekkel, így az itteniek teljesen meg tudták őrizni a települések romantikus hangulatát. Különböző intézkedésekkel tudatosan próbálják elősegíteni, hogy Korzika ezután se váljon olyan hellyé, amelyet tönkretesz a tömegturizmus és a zsúfoltság.

Azért akad olyan hely is, ahol pezseg az élet a szigeten. Ilyen például Bastia, ahová az Olaszországból induló kompok érkeznek, ezért itt valamivel jobban emlékeztet a hangulat egy nagyvároséra. Aki Itáliából tengeren szeretné megközelíteni Korzika szigetét, annak körülbelül 4 és fél órás útra kell számítania. A sziget fővárosa Ajaccio, amely a nyugati parton fekszik. Ez a város a híres hadvezér, Napóleon szülőhelye, amit az államférfi főtéren felállított szobra is jelez. Ajaccio kedvelt üdülőhely a téli szezonban meleg éghajlata miatt.

Korzika méltán viseli az „ezerarcú sziget” nevet. Ez az Európa egyik legtisztább tengerpartjával rendelkező sziget nem csak a hegyek és a tenger változatossága miatt érdekes úti cél, hanem az itteni városkák eredeti hangulata miatt is. Igazi csemege annak, aki elmenekülne a túlzsúfolt nagyvárosból, de nem egy másik túlzsúfolt helyre.

Korzika Nevezetességei

Korzika egy páratlan történelemmel és meseszép tájakkal rendelkező sziget, ahol garantáltan jól fogjuk érezni magunkat. A sziget Franciaországhoz tartozik, így az európai unióban érvényes jogszabályok vonatkoznak erre a területre is. Utazni a legkönnyebben repülővel lehet. A légitársaságok Magyarországról nem indítanak közvetlen járatokat, de Párizson keresztül eljuthatunk Korzikára. A másik lehetőség, hogy Pisába repülünk fapados járattal, és a közeli Livornóból hajóval folytatjuk utunkat. Így több időt vesz igénybe az utazás, de kétségkívül látványosabb is. A sziget éghajlata egyértelműen mediterrán, forró nyarakkal és enyhe telekkel. Az elő- és utószezon napsütésben gazdag, de ilyenkor ne számítsunk rekkenő hőségre. A helyiek többsége a korzikai nyelvet beszéli, de a franciát is megértik.

Korzika legszebb tengerpartjai

Az északon fekvő Bastia és a déli Bonifacio közti partszakasz homokos strandjairól híres. Porto Vecchio környéke talán a legszebb, itt a türkizkék víz találkozik a parttal. A nyugati part inkább sziklás és kavicsos, Porto és Propriano között találhatók homokos öblök is.
Látnivalókban szintén gazdag a sziget. A sziget fővárosa és második legnagyobb települése Ajaccio, amely egyben Napóleon szülőhelye is. A város nagyon büszke híres szülöttére. Akármerre sétálunk a városban, utcákon, tereken, szobrokon és mindenhol találkozunk nevével. Napóleon szülőháza és keresztelőhelye látogatható, és évente turisták ezrei keresik fel. A Fesch palotában Napóleon nagybátyja, Fesch bíboros gyűjteményét tekinthetjük meg. A város természetesen nem csak a császárról szól. A gyönyörű tengerpartok és a pálmafák teszik hangulatossá az itt töltött időt. A városhoz tartozó öböl partján egy benyúló sziklán a citadelláról élvezhetjük a naplementét.

Bonifacio egy hatalmas szikla tetejéről néz a tengerbe. A város Franciaország legdélebbi pontja, melynek kikötőjéből izgalmas hajós kirándulásokra indulhatunk. A kis bárkákon bejárhatjuk a sziklában található tengeri barlangokat és eljuthatunk a Lavezzi-szigetekre is. Itt a kristálytiszta vízben kiváló lehetőségek nyílnak búvárkodásra és sznorkellezésre.
Calvi a sziget északi részén Korzika idegenforgalmi központjának tekinthető. A hegyek közt megbúvó várost a fellegvárról csodálhatjuk meg. Az óváros egyszerűen mesés, tele csábító teraszos éttermekkel. A kikötőben egymást érik a yachtok és a 6 kilométer hosszú árnyékos fákkal tagolt tengerpart mindenki kedvence lesz. A közeli Ile-Rousse nevét a város előtt látható apró vöröses színű szigetről kapta. A szigeten található egy magas világítótorony, mely a hajókat segíti a tengeren. Az óvárosban kalandozva barátságos kávéházakkal találkozunk.

Saint Florent Korzika művészeti életéről tesz tanúbizonyságot. A Cap Corse félsziget tövében fekvő város híres a román kori Santa Maria Assunta katedrálisról. A part menti strandok közül akad egy különleges is. A Loto-strand autóval nem megközelíthető, ezért hajóval viszik oda a turistákat, hogy élvezzék a napsütést. A Patrimonio területen remek borokat készítenek.

Porto és Ajaccio között Korzika görögök alapította faluja található, amely a Cargése nevet viseli. A faluban található a sziget egyetlen ortodox temploma. Ez a hely a nyugalomra vágyóknak nyújt majd örömöt, ugyanis semmi sincs, ami megzavarja a békés hangulatot. Az éttermek itt is mindenkit tárt karokkal várnak, hogy bemutassák a helyi specialitásokat.

Ha maradt még szabad időnk, látogassunk el Szardíniára, vagy a két sziget közt lévő apró szigetecskékre. Természetesen Olaszország felé is utazhatunk, Livorno és Pisa elérhető távolságra van. Egy azonban biztos, hogy Korzika legszebb túra útvonalait még sokáig emlegetni fogják!